“Camões interpretado por Eduardo Lourenço”


Conference Series on “Philosophy, Literature and Culture” at CLP-Camões, Panjim
Conference 2: “Camões interpretado por Eduardo Lourenço”, by Miguel Real, Portuguese writer and professor of Philosophy.


The Conference Series is an initiative of the Consulate-General of Portugal in Goa and CLP-Camões, Panjim in collaboration of the Portuguese and Lusophone Discipline of Shenoi Goembab School of Languages and Literature, Goa University, on occasion of the celebration of the Birth Centenary of Eduardo Lourenço.
The conference is online and will be conducted in Portuguese, followed by questions and answers in Portuguese and English at the CLP-Camões premises, Casa Basílio Dias, Ormuz Road, Panjim.� Ones Interested can also attend on the YouTube Chanel of CLP-Camões:

Abstract: Os Lusíadas são a encenação literária do que Camões viveu e vislumbrou no Oriente na hora crepuscular do poder. E assim, fixou o retrato da identidade de Portugal na sua hora heróica ou solar, que ritualisticamente nós repetimos todos os 10 de Junho, dia de Camões e de Portugal.
Biodata:
Miguel Real, pseudónimo de Luís Martins, possui uma vasta obra dividida entre o ensaio, a ficção e o drama (neste último género sempre em colaboração com Filomena Oliveira), tendo recebido o Prémio de Revelação nas áreas da Ficção e do Ensaio Literário da Associação Portuguesa de Escritores, o Prémio Ler/Círculo de Leitores, o Prémio da Associação dos Críticos Literários, o Prémio Literário Fernando Namora, atribuído ao romance A Voz da Terra, também finalista do Prémio de Romance e Novela da APE, e o Prémio SPA Autores pelo romance O Feitiço da Índia.
É colaborador permanente do JL, onde faz crítica literária. Na Dom Quixote, publicou os romances As Memórias Secretas da Rainha D. Amélia, A Guerra dos Mascates, O Feitiço da Índia, A Cidade do Fim, O Último Europeu e Cadáveres às Costas, e reeditou A Voz da Terra, tendo ainda publicado os ensaios Nova Teoria do Mal, Nova Teoria da Felicidade, Portugal – Um país parado no meio do caminho, Nova Teoria do Sebastianismo, Nova Teoria do Pecado e Fátima e a Cultura Portuguesa.
Miguel Real publicou recentemente o livro “Miguel Real – 40 anos de Escrita: Literatura, Filosofia e Cultura” e é licenciado em Filosofia pela Universidade de Lisboa e Mestre em Estudos Portugueses pela Universidade Aberta, com uma tese sobre Eduardo Lourenço.
Abstract:
The Lusíadas are the literary enactment of what Camões experienced and surmised in the East during the twilight hours of the power. And so, he immortalised the portrait of Portugal’s identity in his heroic or solar hour, which we traditionally repeat every 10 th June, Day of Portugal, and Camões Day.
Biodata:
Miguel Real, pseudonym for Luís Martins, has a vast body of work divided among essays, fiction and drama (always in collaboration with Filomena Oliveira in the latter genre). He has received Revelation Award in the areas Fiction and Literary Essay from the Portuguese Writers Association, the Círculo
de Leitores Ler Award, the Literary Critics Association Award, the Fernando Namora Literary Award, for the novel A Voz da Terra, and was also a finalist for the APE Novel and Novella Award, and SPA Authores Award for the novel O Feitiço da Índia.
He is permanent contributor to JL where he writes literary criticism. At Don Quixote, he has published the novels As Memórias Secretas da Rainha D. Amélia, A Guerra dos Mascates, O Feitiço da Índia, A Cidade do Fim, O Último Europeu e Cadáveres às Costas, and republished A Voz da Terra, having additionally published the essays Nova Teoria do Mal, Nova Teoria da Felicidade, Portugal – Um país parado no meio do caminho, Nova Teoria do Sebastianismo, Nova Teoria do Pecado e Fátima e a Cultura Portuguesa.
Miguel Real recently published the book “Miguel Real – 40 anos de Escrita: Literatura, Filosofia e Cultura” and holds a degree in Philosophy from the University of Lisbon and Master in Portuguese Studies from the Open University, with the thesis on Eduardo Lourenço.

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Miguel Real

Miguel Real, investigador do CLEPUL - Centro de Literaturas e Culturas Europeias e Lusófonas da Universidade de Lisboa, publicou os romances Memórias de Branca Dias (2003), A Voz da Terra (2005), O Último Negreiro (2006), O Último Minuto na Vida de S. (2007), O Sal da Terra (2008), A Ministra (2009), As Memórias Secretas da Rainha D. Amélia (2010), A Guerra dos Mascates (2011), O Feitiço da Índia (2012), A Cidade do Fim (2014), O Último Europeu (2015), O Deputado da Nação (em co-autoria com Manuel da Silva Ramos – 2016), Cadáveres às Costas (2018), e (em co-autoria com Filomena Oliveira) as peças de teatro Uma Família Portuguesa e Europa, Europa! (2016), e os ensaios Narração, Maravilhoso, Trágico e Sagrado em “Memorial do Convento” de José Saramago (1998), O Marquês de Pombal e a Cultura Portuguesa (2005), O Último Eça (2006), Agostinho da Silva e a Cultura Portuguesa (2007), Eduardo Lourenço e a Cultura Portuguesa (2008) e Padre António Vieira e a Cultura Portuguesa (2008), A Morte de Portugal (2007), Matias Aires. As Máscaras da Vaidade (2008), José Enes. Filosofia, Açores e Poesia (2009), Introdução à Cultura Portuguesa (2011), O Pensamento Português Contemporâneo. 1890 – 2010 (2011), Nova Teoria do Mal (2012), Romance Português Contemporâneo. 1950 – 2010 (2012), Nova Teoria da Felicidade (2013), Comentário a "Mensagem" de F. Pessoa (2013), Nova Teoria do Sebastianismo (2014), O Futuro da Religião (2014), Manifesto em Defesa de uma Morte Livre (2015), Portugal – Um País Parado no Meio do Caminho. 2000 – 2015 (2015), O Teatro na Cultura Portuguesa do Século XX (2016), Nova Teoria do Pecado (2017), Traços Fundamentais da Cultura Portuguesa (2017) e Fátima e a Cultura Portuguesa (2018). Recebeu o Prémio Revelação Ficção da As. Port. de Escritores; Prémio revelação de Ensaio da As. Port. de Escritores; Prémio Fernando Namora de Literatura; Prémio Ficção Ler/Círculo de Leitores; Prémio Ficção da Sociedade Portuguesa de Autores, Prémio Jacinto do Prado Coelho da Associação Portuguesa de Críticos Literários e, em conjunto com Filomena Oliveira, o Grande Prémio de Teatro do Teatro Aberto e SPA.
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